| Mimořádné zastupitelstvo 11. listopadu od 18 hodin
Základní škola Emy Destinnové, nám. Svobody 3/930
Mimořádné zastupitelstvo 11. 11. 2005 V aule ZŠ Emy Destinnové, kde se konalo mimořádné zastupitelstvo, bylo plno. Odhadujeme nejméně 400 občanů.
Průběh jednání mimořádného zastupitelstva:
Zahájení a schválení programu
úvodní formality, prezentováno 37 zastupitelů
pan starosta čte omluvu p. senátora Schwarzenberga, který byl pracovně mimo republiku: Sám osobně z vlastní zkušenosti vím, že je to občany zde téma velice důležité, ale současně i mimořádně složité. O to víc mě mrzí, že se jednání nemohu zúčastnit.
přivítáni hosté:
- Radovan Steiner (radní HMP - doprava)
- František Laudát (předseda dopravního výboru ZHMP)
- Ing. Ladislav Pivec (ředitel ÚDI)
- Ing. Aleš merta (ředitel PÚDIS)
- Josef Dvořák a Ludvík Šajtar (Satra)
- Jiří Lávic (Cityplan)
Odhlasován předložený návrh programu jednání.
Schválení postupu jednání mimořádného zasedání ZMČ
Pan starosta seznamuje s navrženým programem:
- na vystoupení občanských sdružení je dohromady určen časový úsek v maximální délce 60 minut
- vystoupení zástupců přizvaných odborníků - maximální časový limit 60 minut
- vystoupení zástupců hlavního města Prahy z řad zastupitelů (Steiner, Laudáta) - s maximální dobou 45 minut
- krátké stanovisko zástupce městské části Praha 6
- rozprava: mohou vystupovat pouze a jedině občané městské části Praha 6
- každé jedno vystoupení - limit tři minuty
- každý může vystoupit v rámci rozpravy dvakrát, možnost spojení příspěvků dohromady
- po diskusi budou navazovat porady klubů a hlasování o usneseních
Členka ZMČ Gušlbaeurová - připomínka: v postupu chybí odpovědi na dotazy občanů
- Mgr. Chalupa: v rámci rozpravy vystupují jak zastupitelé, tedy i členové rady, tak občané. Je to plynulá rozprava pro sdělování stanovisek všech stran. Pro všechny je délka příspěvku stejná - tři minuty.
- paní Gušlbaeurová: Takže když občan bude mít dotaz, bude mu na konci zodpovězen?
- Mgr. Chalupa: Bude vedena průběžná rozprava.
Nebyl předložen žádný pozměňující či doplňující návrh ke způsobu projednávání.
(Hlasování č. 3:) Pro 35, proti 0, zdrželi se 3, nehlasovalo 5. Návrh byl přijat.
(Pozn.: později starosta po skončené diskuzi do jendání bod "odpovědi" sám vehementně protlačil)
Problematika velkých silničních staveb na území městské části Praha 6
Vystoupení zástupců občanských sdružení
- prezentaci s informacemi, které vedly iniciátory ke svolání mimořádnéo zasedání zastupitelstva přednesl JUDr. Aleš Ohrablo.
Některé citace:
- Největší křižovatka bude zřejmě Malovanka, kapacita je 125 tisíc vozidel denně, což je v podstatě kapacita, která se rovná dnešní jižní spojce. To znamená 125 tisíc vozidel za den, je to rozptýleno do 24 hodin, nikoli pouze do nějakých špiček. Ty špičky budou samozřejmě horší.
- ... Prašný most. Jeho šířka dnes je 16 metrů, plánovaná bude 40, což je více než Nuselský most. Kapacita v roce 2000 byla 27 tisíc vozidel, plánovaná kapacita po zprovoznění těchto staveb bude 47 tisíc.
- Severojižní magistrála má kapacitu dnes zhruba 90 tisíc vozidel a po zprovoznění městského okruhu, to znamená té části, která půjde přes Prahu 6, by mělo dojít k poklesu přibližně 30 tisíc aut denně. Trasa městského okruhu ovšem, když si spočítáte kapacity, zaznamená nárůst o zhruba 80 tisíc aut.
- ve studii proveditelnosti, kterou zpracovali projektanti, kteří tu sedí, je břevnovská radiála charakterizována jako jedna z nejvýznamnějších a do budoucnosti i jedna z nejzatíženějších komunikací hlavního města Prahy.
- ...z vyjádření rozhodnutí o umístění stavby, kde je uvedeno, že až se okruh postaví, tak se změří limity, a v případě překročení budou provedena příslušná další opatření na obytných objektech. To znamená nucené větrání s přívodem vzduchu - což je, že domů dostanete ventilaci a přes byt vám povedou trubky z druhé strany domu - a případně bude přikročeno ke změně bytové funkce na nebytovou.
- Tady jsou tabulky Ústavu dopravního inženýrství. Jsou to tabulky porovnané - rok 2000, a rok 2010, kdy je plánováno, že bude dokončen jak městský okruh, to je vnitřní, tak silniční okolo ve variantě J, jsou tyto počty: na ulici Patočkova z 27 tisíc na 60 tisíc, v ulici Střešovická z 12 na 20, takže pokud vám někdo říká, že tam se to zklidní, tak to pravda není, protože tam je plus 71 %, a ulice Svatovítská z 27 na 47 tisíc vozidel. Nejsou to naše čísla, jsou to oficiální čísla...
- prezentaci si můžete stáhnout:
- větší část obsahu prezentace je popsána v dalším dokumentu ke stažení:
Mýty a fakta
(formát PDF, 61 kB) Přidat názor Mýty a fakta o projektu Městský okruh v úseku Malovanka - Prašný most - Špejchar - Pelc-Tyrolka
- přesný text vystoupení můžete přečíst v tomto dokumentech:
- další prezentaci s informacemi o financování dopravních staveb přednesla Mgr. Kolínská
Některé citace:
- V roce 1999, kdy se schvaloval územní plán, ... odhady cen těchto staveb ... 88 miliard.
- ... věnovat našemu úseku v severozápadní části, kde v roce 1999 byly odhadované náklady 8 miliard. Při přípravě územního řízení již město hlásilo částku 19 miliard. V roce 2002, kdy nabylo územní rozhodnutí platnosti, byly náklady oficiálně udávané 21 miliard.
- V našem severozápadním segmentu městského okruhu je vlastně rozdíl mezi částkou v roce 1999 a územním rozhodnutím, tedy tím razítkem, které tu stavbu umožňuje, 149 %.
- ... v těchto dnech schvaluje nebo projednává hlavní město svůj rozpočet a i z oficiálních míst se udává částka 29 miliard.
- ... metro z Ládví do Letňan. Tam se žádné občanské sdružení neúčastní, nikdo se neodvolával, a přesto z avizovaných 9 miliard máme v tuto chvíli cenu 13 miliard, na stránkách stavebníka již avizuje částku 16 miliard.
- ... pokud se Praha nemá dále zadlužovat na úkor jiných funkcí města a investic do jejich rozvoje, může si do dopravních sítí dovolit investovat 20 miliard do roku 2015.
- ... oficiální čísla, plánované investice celkem do roku 2015, to znamená 183 miliard, a srovnáme si to s možnostmi, které město má, to znamená 20 miliard, vidíte ten výrazný nepoměr.
- prezentaci si můžete stáhnout:
- přesný text vystoupení můžete přečíst v tomto dokumentu:
-
- Mgr. Chalupa: Děkujeme, ... nikdo z ... občanských iniciativ nechce vystoupit? Má tu možnost, stále běží čas, takže já chci dodržet férová pravidla pro všechny, jestli si přeje někdo z vás vystoupit jménem vašich čtyř občanských sdružení, tak ten prostor opravdu má, má prostor diskutovat.
- Mgr. Kolínská: My za ten prostor děkujeme, ale platí to, co jsem vám říkala v jednu hodinu v interpelacích, my si myslíme, že ty úvodní bloky by neměly být tak dlouhé, že by mělo být více prostoru pro dotazy a diskusi. Také jsme navrhovali, že ty minuty, které teď ušetříme, bychom rádi využili na konci toho bloku, protože nám přijde nefér, že nebudeme moci reagovat na to, co teď budou říkat zástupci města a městské části.
- Mgr. Chalupa: Paní magistro, já rozumím tomuto vašemu jistě pozitivně míněnému tlaku, na druhou stranu jsme si všichni řekli, že to je tak závažná problematika, že všichni jsme připraveni sedět a diskutovat třeba do rána jenom proto, aby zazněly všechny názory.
(Pozn.: Přednesené prezentace sklidily bouřlivé ovace v řadách shromážděných občanů)
Vystoupení přizvaných odborníků
Ing. Aleš Merta, generální ředitel PUDIS
Některé citace:
- ... od roku 2000 intenzity na centrálním kordonu stagnují. Naopak vnější kordon stále strmě roste. Jaké jsou asi příčiny tohoto jevu? V centru města dochází už k naprosté saturaci.
- .. dva gordické uzly pražské dopravy, Barrandovský most a řekněme Prašný most nebo průjezd Letnou ... na Barrandovském mostě v roce 2004 ... 125 tisíc vozidel za den, ... Milady Horákové ... 45 tisíc...
- ... z hlediska vlivů na životní prostředí lze akceptovat realizaci varianty Ss a J, ... z hlediska vlivů na životní prostředí doporučuje ministerstvo životního prostředí realizovat variantu Ss. Variantu J lze připustit v případě, že projednání konceptu územního plánu velkého územního celku pražského regionu vyloučí možnost realizace varianty Ss.
- Investor po dohodě s městem se rozhodl, že bude nadále pokračovat v přípravě varianty J...
Ing. Josef Dvořák, Satra, s. r. o.
Některé citace:
- ... v oblasti křižovatky Prašný most ... podzemní garáže. ... nemají 900 míst, ale 450.
- ... podzemní garáže na Letné... 850 míst.
- ... obrázek křižovatky Prašný most. ... rampy jsou vedeny z povrchu do podzemí, nemají žádné nadzemní části, čili v těch pohledových partiích se neuplatní vůbec.
- Rampy křižovatky U Vorlíků jsou zasazeny kompletně - ty viditelné části nebo odkryté části - do stávající, případně doplněné zeleně.
- Před dvěma měsíci bylo požádáno o stavební povolení na stavbu 0079 Špejchar - Pelc Tyrolka. Na všechny ostatní stavby jsou zpracovány dokumentace pro stavební povolení a projednávají se.
- ... jeden tunelový komplex, tak tento soubor všech pěti staveb se bude uvádět do provozu najednou.
- ... k břevnovské radiále ... necelých 7 km ... v současné době zpracovávané dokumentaci EIA docházíme k tomu, že vlastně ten rozsah tunelových staveb se zvyšuje.
- ... byl zpracován i materiál ekonomického posouzení pro možnosti financování ze zdrojů Evropské unie. Do konce letošního roku bude dokončena dokumentace EIA...
Ing. Ladislav Pivec, ředitel Ústavu dopravního inženýrství
Některé citace:
- ... není možný pouze pohled z hlediska jedné části Prahy ... z hlediska Prahy a jejího nejbližšího okolí. ... pro celkové dopravní výkony ... v roce 2010 ... pomocí vozokilometrů.
- žádný okruh ... 38,66 milionů vozokilometrů denně, ... okruhy oba dva, ... pokles na hodnotu 38,23. ... Neboli pokud tyto dva okruhy postavíme, denně bude najeto o takřka 900 tisíc kilometrů méně, než pokud bychom nepostavili nic.
(Pozn.: Ing.Pivec už nezmiňuje, že pokles činí pouhá 2,3 %!!!)
- Jaké jsou přínosy městského okruhu ... soustředění hlavních výkonů dopravy automobilové na nové trasy ... převážně v tunelu. ... snížení intenzit .. na řadě povrchových komunikací ... vytvořit podmínky pro účinnou regulaci automobilové dopravy ... i v centru města. ... přínosem ... dobré tangenciální spojení mezi oblastí Prahy 6 a Prahy 8, respektive 9, na jih potom na oblast Prahy 5.
- prezentaci si můžete stáhnout:
-
- Ing. Trnková: Já bych si dovolila teď ještě pozvat na posledních pár jenom srovnání pana Ing. Lávice ze CITYPLANu.
- Mgr. Chalupa: Ne, povedeme rozpravu, budete moci v ní vystoupit, pokud jste občané Prahy 6. Teď jsou přednášky, postupujeme podle programu.
(Pozn.: Ing. Lávic nakonec slovo dostává)
- Ing. Lávic: Já si vás dovoluji upozornit, pane inženýre, že máte opravdu nějakých šest minut, takže velmi rychle
Ing. Lávic, CITYPLAN, s. r. o.
Některé citace:
- ... výstavba nových komunikací není sama o sobě řešením, které vede k zajištění udržitelné mobility
- ... zklidňování není možné tam, kde není k dispozici silniční síť, která zajišťuje přijatelnou míru mobility a dopravní obslužnosti.
- ... regulace individuální automobilové dopravy v těch vybraných oblastech je nutné samozřejmě zajistit rozvoj dalších možností, jak tu danou cestu uskutečnit, to znamená veřejná hromadná doprava, vytvoření podmínek pro chodce apod.
Vystoupení zástupců HMP
Radovan Steiner, Rada hlavního města Prahy
Některé citace:
- ... nemám připravenu řeč. Myslím, že předchozí prezentace jednotlivých odborníků hovořily samy za sebe, uvedly na pravou míru některé řekněme zkreslené informace, které zde zazněly v první části našeho zasedání.
- ... k vystoupení pana Ohrabla ... údaj o 125 tisících automobilů na mimoúrovňové křižovatce Malovanka, kterými občanská sdružení velmi často straší, je opravdu sčítáním hrušek s jablky. ... automobily nijak neovlivní dopravu na povrchu, nijak neovlivní životní prostředí, nebo velmi málo ovlivní životní prostředí v oblasti mimoúrovňové křižovatky Malovanka.
Pozn.: tvrzení vyvolalo smích v publiku
- ... nebude po ... Malovanka jezdit 125 tisíc aut denně. Po této mimoúrovňové křižovatce po všech jejích nájezdových, sjízdných rampách bude jezdit jenom o málo větší počet aut, než tím územím projíždí dnes, to znamená něco kolem 45 tisíc automobilů.
- ... městský okruh bude skutečně uliční komunikace s navrhovanou nebo provozní rychlostí myslím 60 km. Není to tak, žádné dálnice tady nikdo nestaví.
(Pozn.: přednes p. Steinera byl mohokrát přerušován projevy nesouhlasu, p. starosta opakovaně zjednával klid a varoval, že může jednání přerušit.)
Stanovisko zástupců městské části Praha 6
Zástupkyně starosty paní Jaroslava Trnková:
Některé citace:
- Musím se přiznat, že petici občanských iniciativ SOS brala radnice velice vážně.
- ... názor radnice ve věci postoje k pražskému okruhu je od samého začátku zcela konzistentní, a to takový, že jsme vždy podporovali přednostní výstavbu pražského okruhu ve stopě J. Já bych chtěla znovu opakovat, že zastáváme důrazný požadavek, který jsme uplatnili i písemně na vyšších orgánech, požadujeme, aby dokončení pražského okruhu se zrealizovalo ještě před zprovozněním městského okruhu.
- hromadná doprava velice úzce souvisí s dopravou obecně ... Za městskou část lze konstatovat, že naší prioritou byla vždycky hromadná doprava ...
- A pokud se týká názorů na dopravní stavbu mezi Malovankou v Praze 6 a Pelc Tyrolkou v Praze 7, vyslovilo souhlas s touto realizací 58,1 % obyvatel.
Diskuse občanů MČ a členů ZMČ (včetně člena ZHMP)
Po ukončené rozpravě prosadil starosta do jednání bod "Odpovědi"
Předložení návrhů usnesení a protinávrhů
Další, kompromisní návrh předložil klub Evropských demokratů.
Hlasování o návrzích usnesení
Závěrečné slovo
Mgr. Chalupa: Dámy a pánové, dovolte mi na závěr říci jednu větu. Já rozumím tomu, že každý z nás má na věc jiný názor, že v té věci se možná neshodneme - nebo určitě neshodneme, nicméně děkuji všem, že přišli na toto jednání zastupitelstva, svůj názor sdělili a myslím si, že všichni měli možnost ho slyšet. Dobrou noc!
12. listopadu 2005, 0.30 hodin
Můžete si stáhnout doslovný záznam z jednání mimořádného zastupitelstva:
Podívejte se na přehled všech dokumentů z mimořádného zastupitelstva.
|