Alternativní řešení - vyvážený dopravní systém
Regulace automobilové dopravy - strategie
Přednostně dokončit silniční (vnější) okruh
- v jiných funkčních etapách z důvodů preference propojení dálnic D1 a D8;
- na severu Prahy ve variantě Ss, která je šetrnější k osídlení i k přírodě (lepší EIA).
Navíc je zde Silniční okruh velmi blízko Městského okruhu. Je důvodná obava z destrukce kvalitní rezidenční čtvrtě Dejvic. Obytné bloky v ose Jugoslávských partyzánů - Vítězné nám. - Svatovítská se stanou neobyvatelnými.
Nerealizovat autodráhy v kompaktním městě
- Severní a východní segment Městského okruhu od Strahovského tunelu přes Pelc-Tyrolku, Balabenku, Hrdlořezy až po napojení na "Jižní spojku".
- Navazující radiály: Břevnovskou a část Vysočanské.
Oba počiny jsou v příkrém rozporu s principy vyváženého dopravního systému. Urbanisticky je zcela nepřijatelné zavádět autodráhové vysokokapacitní komunikace do kompaktního města, navíc do rezidenčních čtvrtí. Místo restrikcí v osobní automobilové dopravě je prováděn opak. Město bude zahlceno přivedenými osobními automobily po těchto komunikacích.
Nahradit městský okruh polookruhem
- S využitím rekonstruovaného Průmyslového polokruhu a vedeným v přirozené spáře mezi kompaktním městem a velkými sídlišti.
Podobný návrh podala v r. 1991 tzv. Komise nezávislých odborníků. Tento návrh je dnes obohacen o hlavního "OPERÁTORA MOBILITY". Tím se v tomto sektoru kompaktního města stane KOLEJOVÁ VEŘEJNÁ DOPRAVA, kterou reprezentuje:
- Tramvajová tangenta Dejvice - Bohnice - Kobylisy, spojující mj. trasy A a C metra.
- Příměstská železnice Kralupy - Praha-centrum a dále (viz průjezdný model příměstské železnice).
- Příměstská železnice Kladno - Letiště - Praha-centrum a dále (viz průjezdný model...)
Zklidnit kompaktní město od automobilové dopravy
- Vylepšením lokálních krizových míst v síti městských tříd.
Místo autodráhových velkokapacitních komunikací navrhujeme lokální úpravy v síti stávajících a přiměřeně kapacitních městských tříd. V konkrétním případě se jedná o akce:
- Tunel Špejchar - nábř. E. Beneše pro zklidnění Chotkovy silnice.
- Tunel Sparta - Strojnická pro zklidnění Letenského nám. a Veletržní třídy.
- Tunel Hradčanská pro humanizaci prostoru v ose Bruska - Písecká brána - Belveder.
Úpravy povedou k celkové rehabilitaci klasického městského interiéru. Vylepšení nesmí zvyšovat dopravní kapacitu (dnes již poměrně vysokou) městských tříd v daném úseku. Tunely jsou předpokládány krátké a s úrovňovými křižovatkami u portálů (viz Těšnovský tunel)
Zavést zvláštní dopravní režim v širším centru města
- Zavedením mýtného;
- Zpoplatněním a omezením parkování;
- Zřízením zóny "tempo 30".
Zvláštní dopravní režim regulovat odstupňovaně pro vnitřní a vnější zóny. Vnitřní přísnější zóna by měla zahrnout Hradčany, Malou Stranu, Staré Město a část Nového Města. Získané finanční prostředky je nutno věnovat do rozvoje veřejné hromadné dopravy, nikoliv na rozvoj silnic.
|