hlavní strana mimořádné zastupitelstvo MO = dálnice přes Prahu 6 alternativní řešení další info názory
Břevnov

Alternativní řešení - vyvážený dopravní systém

<<předchozí    obsah    1     2     3     4     5     6    další>>

Úvod

Užité pojmy a zkratky
KLASICKÉ MĚSTO

Město evropského charakteru, které má své historické jádro a novodobé části, obytné, průmyslové, dopravní plochy a jehož klasickou strukturu tvoří bloky, ulice, náměstí, parky...

ROSTLÉ MĚSTO

V případě Prahy klasické město cca do 60. let min. století vč. nízkopodlažní zástavby.

KOMPAKTNÍ MĚSTO

V případě Prahy klasické město cca do 60. let min. století bez nízkopodlažní zástavby.

ŠIRŠÍ CENTRUM

Staré Město, Malá Strana, Hradčany, Nové Město, Smíchov, část Dejvic a Bubenče, Holešovice, Karlín, část Žižkova, Vinohrad, Vršovic a Nuslí a Vyšehrad.

VEŘEJNÁ HROMADNÁ DOPRAVA (VHD)

Nahrazuje termín Městská hromadná doprava, zahrnuje též veřejnou dopravu příměstskou, regionální event. dálkovou, kolejovou i nekolejovou.

AUTODRÁHOVÁ KOMUNIKACE

Městská rychlostní komunikace, zjednodušeně městská dálnice. Komunikace s vysokou dopravní kapacitou a s mimoúrovňovými křižovatkami

UITP

Mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu (se sídlem v Bruselu)

LTR

Light rail transit (lehká kolejová doprava)

Souvislosti

Ve stavebně stísněném a mnohdy historicky cenném vnitřním městě si veřejná doprava neklade zdaleka takové nároky na prostor jako nové silnice a parkovací zařízení. Ušetřený prostor je možno věnovat pěším a cyklistům. Ekologická tramvajová doprava se např. snese s pěšími i s cyklisty v pěší zóně. V klasickém městě je tedy lepší preferovat veřejnou hromadnou dopravu před individuální automobilovou dopravou.

Systém veřejné hromadné dopravy by měl být natolik kvalitní, aby doslova přetahoval klienty z automobilů. V praxi to znamená, že například cesta veřejnou dopravou z okraje města nebo z příměstí do centra by měla být rychlejší a levnější než doprava vlastním autem a měla by se odehrávat bez tlačenic a zbytečného přestupování v čistém a esteticky příjemném dopravním prostředku. Automobilisty je naopak třeba od bezproblémového průjezdu centrální oblastí odradit nabídkou vhodné obchvatové trasy, nejlépe na hranici historicky rostlého kompaktního města a okrajových sídlišť. Pro ty, kteří do centra autem jet nemusí, ale chtějí, je třeba centrální oblast zpoplatnit. Úlevy lze zajistit pouze pro trvale bydlící.

Pro novou dopravní koncepci je nutné nově určit rozsah rostlého či kompaktního města, ve kterém bude hlavním "dopravním operátorem" veřejná hromadná doprava a podél kterého budou vedeny obchvatové kapacitní silniční trasy. Uvnitř kompaktního města nesmí být realizovány nové a musí být humanizovány stávající kapacitní rychlostní autoddráhové komunikace. Realizace takových atraktivních komunikací vnitřním městem naopak novou individuální dopravu přivede, a roztočí tak spirálu neřešitelných problémů prostorových, urbanistických i kvality životního prostředí. Veřejná hromadná doprava se stane opovrhovanou a trpěnou přepravou pro "chudé" a její kvalita bude klesat, postupně se stane i nebezpečnou.

Tři základní pilíře vyváženého dopravního systému v rámci trvale udržitelného rozvoje

Pramen: Better Mobility in Urban Areas UITP 2001

Naším cílem je najít vyvážený dopravní systém podporující rozvoj klasického města - Prahy. První pilíř zde reprezentuje práci urbanistů a dopravních inženýrů "nad jedním stolem", kde koordinovaně řeší problematiku druhého a třetího pilíře. Základním prostředkem k dosažení cíle je veřejná doprava konkurenceschopná kvalitou poskytovaných služeb individuální automobilové dopravě. Problematika je dále řešena po dílčích tématech:

  • Regulace automobilové dopravy
  • Rozvoj veřejné hromadné dopravy
  • Humanizace uličních prostorů a rozvoj cyklistiky

nahoru <<předchozí    obsah    1     2     3     4     5     6    další>>


webhosting: