hlavní strana mimořádné zastupitelstvo MO = dálnice přes Prahu 6 alternativní řešení další info názory
Břevnov

Alternativní řešení - vyvážený dopravní systém

<<předchozí    obsah    1     2     3     4     5     6    další>>

Regulace automobilové dopravy - zastaralá koncepce

Hlavní problém: zastaralá koncepce silniční dopravy

Tato koncepce zakotvená do současného Územního plánu je stále pod vlivem technokratického myšlení šedesátých let minulého století. Je charakterizována snahou dovést až do širšího centra města kapacitní autodráhové komunikace. Z původní koncepce roštového systému autodráhových komunikací roztínajících kompaktní město se v r. 1986 po mírných úpravách stal okružně radiální systém ZÁKOS (základní komunikační systém). Dnešní Územní plán Prahy (1996) přejmenoval ZÁKOS na HUS (hlavní uliční skelet) a odstranil z něj nejbrutálnější počiny (např. Žižkovskou radiálu - od dálnice D11 až k Bulharu, či Veleslavínskou radiálu místo Buštěhradské dráhy a propojení uvnitř Městského okruhu). Městský okruh však zůstal fixován prakticky ve své původní trase. Dopravní inženýři kdysi spočítali jeho rovnoměrné zatížení automobily z vnější strany bez ohledu na urbanistickou strukturu města. Městský okruh se tak dostal pár set metrů od Pražského hradu a na jeho vnější stranu se dostaly Dejvice a Bubeneč, dnes prakticky patřící k širšímu centru Prahy.

Autodráha s obrovskou dopravní kapacitou

Typologicky je Městský okruh řešen jako autodráhová komunikace s obrovskou dopravní kapacitou vypočítanou pouze z poptávky po individuální dopravě. Nelze tedy mluvit o regulaci dopravy, ale o jejím dalším přivádění do kompaktního města, resp. do širšího centra. Snahy moderně myslících dopravních odborníků a urbanistů z počátku devadesátých let o revizi zastaralého silničního skeletu byly definitivně konzervativci smeteny ze stolu v r. 1994. V západní Evropě nastal zcela opačný trend zhruba před třiceti lety. Plánované autodráhové silniční stavby v centrech měst nebyly většinou dokončeny a zejména v Německu začala tehdy masivní podpora veřejné kolejové hromadné dopravy.


nahoru <<předchozí    obsah    1     2     3     4     5     6    další>>


webhosting: